Etkili sınıf yönetimi, öğrencilerin sosyal ve akademik davranışları ile başarıları için kritik öneme sahiptir. Araştırmalar bir öğretmenin kullandığı sınıf yönetimi stratejilerinin öğrencilerin problem davranış düzeyleriyle güçlü bir şekilde ilişkili olduğunu göstermiştir. Etkili bir sınıf yönetimi için problem davranışlar oluştuktan sonra tepki vermek yerine önleyici stratejiler kullanarak problem davranışların oluşmadan önlenmesine odaklanılması önemlidir. Son yıllarda uygulamalı çalışmalarda önem kazanan bir birbirine bağlı grup izlerliği uygulaması olan iyi davranış oyunu (İDO) okullarda ve sınıflarda kullanılan “Çok Katmanlı Müdahale Modellerinde” de önleyici uygulamalar olarak adlandırılan ilk aşamada yer almaktadır. Bu bağlamda bu projede, sınıflarda uygulanacak müdahale ile sınıflarda var olan problem davranışların azaltılması ya da yok edilmesi ve ilerleyen zamanlarda oluşabilecek yeni problem davranışlar için önleyici bir sınıf yönetimi stratejisinin öğretmenler tarafından kullanılması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda projenin amacı, ClassDojo ile Uygulanan İyi Davranış Oyunu’nun (ClassDojo-İDO) Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamaları yapılan sınıflardaki öğrencilerin problem davranışları ve akademik katılım davranışları ile bu sınıfların öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerini kullanım düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Ayrıca projede deney grubundaki öğretmen ve öğrencilerin ClassDojo-İDO ile sınıfta sergilenen problem davranışlara ilişkin görüşlerinin alınması da amaçlanmıştır.
Projede karma araştırma deseni kullanılacaktır. Bu projenin nicel boyutu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilkokullardan çalışmaya gönüllü 10’u deney ve 10’u kontrol grubu olacak şekilde 20 ikinci sınıf şubesi ve bu şubelerin öğretmenleri ile yürütülecektir. Nitel boyutu ise deney grubundan seçilecek 20 öğrenci ve deney grubunda yer alan 10 öğretmen ile yürütülecektir. Projede nicel ve nitel verileri toplama amaçlı ölçme araçları geliştirilecektir.
Projenin deney süreci öğretmenlere ClassDojo-İDO’nun eğitimleriyle başlayacaktır. Ardından ClassDojo-İDO’nun uygulanacağı dersler belirlenecek ve uygulamada kullanılacak materyaller hazırlanacaktır. Deney süreci öğretmenlerin sınıflarında ClassDojo-İDO’yu uygulamaları ile devam edecek ve öğretmenlere uygulamalarına ilişkin geribildirim verilecektir. Deney süreci öncesi ve sonrasında deney grubundan belirlenen öğrenci ve öğretmenlerle görüşmeler yapılacaktır. Son olarak kalıcılık ve genelleme verileri toplanacaktır. Projenin 24 ayda tamamlanması planlanmaktadır.
Bu projenin teknoloji tabanlı etkili sınıf yönetimi sistemlerinin kullanımıyla genel eğitimin kalitesini ve davranışsal olarak risk grubunda olan öğrencilerin akademik katılım ve uyumsal davranışlarını artıracağı düşünülmektedir. Bununla birlikte özel gereksinimli öğrencilerin tipik gelişim gösteren akranları tarafından sosyal kabullerinin arttırılmasında etkili olabileceği öngörülmektedir. Bu bağlamda bu proje ile ClassDojo-İDO’nun alanda çalışan eğitimcilere ve araştırmacılara da yol göstereceği düşünülmektedir.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.